Geplaatst op
Het maakt niet uit in welke branche je zit, als je met klanten te maken hebt, is er maar één ding wat telt: klanttevredenheid. Als klanten tevreden zijn met je business, zullen ze jouw bedrijf aanraden, goede reviews plaatsen, en natuurlijk sneller een aankoop doen. Daarom kijken we in deze blog hoe je de klantentevredenheid kunt verbeteren.
Meten is weten
Allereerst is het belangrijk om te weten hoe je de klantentevredenheid gaat meten. Een geweldige manier van klanttevredenheidsonderzoek is door een feedback paal neer te zetten. Dit werkt natuurlijk alleen in fysieke locaties. Een klant kan dan eenvoudig op een aantal knoppen drukken om feedback. Naast dat je data verzamelt over de klanttevredenheid, ben je tegelijkertijd slim bezig. Klanten die zo’n paal zien en hier interactie mee hebben, houden jouw bedrijf namelijk langer in het achterhoofd. Een andere manier van meten is door enquêtes te versturen. Als jij een online bedrijf hebt met een nieuwsbrief, is het erg eenvoudig om af en toe een klanttevredenheidsonderzoek op te sturen. Stuur dit niet elke maand, want dan kan het als spam overkomen. Probeer het maximaal 1 of 2 keer per jaar. Als je weet wat je kunt verbeteren, kun je de klanttevredenheid verhogen.
Investeer in je klanten
Klanten willen gehoord en gezien worden. Het is daarom altijd verstandig om dat stapje extra te zetten en contact te leggen. Bel ze eens op of stuur een persoonlijk mailtje. Uiteindelijk kost het veel meer moeite om te investeren in een nieuwe klant, dan een klant vast te houden. Met een goed product en persoonlijke aandacht, blijf je klanten houden. Daarnaast kun je investeren in klanten door speciale acties in het leven te roepen. Investeer in kortingen, samples of speciale aanbiedingen. Soms leidt je hier verlies op, maar krijg je er veel nieuwe klanten voor terug. Voor het groeien van je business is dit natuurlijk een goede zet.